Asansör den önce yapılar 5 katın üzerine çok nadir çıkıyordu. 

Dünyanın dört bir yanında her gün milyarlarca sefer yapıyorlar. 

En güvenli taşıma sistemlerinden biri olan ASANSÖR de kötü bir şey gelme olasılığı 12 milyonda 1  den azdır. 

Bakalım Nasıl Çalışıyorlar? 

En çok kullanılan asansör tasarımı halatlı olanı 

Bur da bir kabin çelik kablolarla havada tutuluyor 

Makinanın kasnakları bur da Asansör şaftının üzerinde bulunuyor 

Halat bir kabine bağlanıyor ve bir kasnaktan geçiyor  

Elektrik motoruna bağlı kabloları tutan yivleri olan makara 

Motor bir tarafa dönerken asansör kabini yukarı çıkıyor 

Diğer yöne döndüğünde ise kabin aşağı iniyor 

Kabloların diğer ucundaki ağırlık karşı ağırlık kabin ağırlığını dengeliyor 

Ağırlığı genel olarak tam dolu kabinin yarısı kadar  

Normal bir kullanımda iki mükemmel bir şekilde dengeleniyor 

Motorun yapması gereken tek şey dengeyi bir yöne yada diğerine doğru bozacak dokunuşu sağlamak 

Bu sistem enerjiden tasarruf ediyor ayrıca parçalardan oluşacak yıpranmayı da engelliyor 

Kabin hareket ettiğinde motorun görevi ise düşen cisimleri kontrol altında tutmak 

Kabinde karşı ağırlıkta şaft içindeki kılavuz raylara bağlı 

Bu şekilde ileri geri sallanma önlenmiş oluyor  

Ayrıca yedek fren takımının tutulması için bir ortam sağlanıyor 

Motorda bir sorun olması durumunda hidrolik sıvı kesiliyor ve frenler otomatik olarak kabloları sıkıştırarak asansörü durduruyor  

Teknik olarak bu çelik halatlardan bir tanesi hem kabini hem de karşı ağırlığı taşıyabilecek kadar güçlü 

Diğerleri ise kablolardan birinin kopması halinde yedek olarak bur da bulunuyor 

Peki ya bütün halatlar koparsa ?

Endişelenmeyin  

Kabin yine de düşmeyecek  

Bu makinada her türlü önlem alınmış 

Motorun hemen yanında kendi makara sistemi ve kabine bağlı ayrı kabloları bulunan bir kontrol mekanizması bulunuyor 

Bu kontrol mekanizmasının içinde uçan ağırlık adı verilen yaylı iki metal kanca var 

Eğer kabin boşalarak düşerse kontrol mekanizması hızla dönmeye başlıyor ve merkez kaç kuvveti kancaları dışarı itiyor  

Kancalar sabit iç pervazlardaki mandalları sıkıştırıyor ve makara durduruluyor  

Kontrol mekanizmasının halatı kabinin üstündeki bir kola fırlıyor ve böylece firenler devreye giriyor 

Tamam güvenlik garantiye alındı  

Peki asansörü neden bu kadar uzun süre bekliyoruz  

Çağırma düğmeleri asansörün bilgisayarına sinyal gönderiyor bilgisayar şaft duvarlarında ki sensörler yardımıyla her şafta ki her kabinin izini sürüyor  

Sonra her kabinin nerde ve ne zaman duracağını hesaplıyor  

Takip edecek çok şey var 

Daha yeni sistemler dolu bir kabini de saptayabiliyor  

Yeterince ağırsa bulunduğunuz katı atlayarak hazır olduğunda dönüyor 

Halatlı asansör sistemi aslında çok basit 

Bir taraf yukarı çıkarken diğeri aşağı iniyor 

Sorular

1-) asansörlerde hangi motorlar kullanılır 

Kumanda dairesi yoksa Senkron motor kullanılır. Kumanda dairesi varsa Asenkron motor kullanılır.

2-) Motorun gücü ve kasnak çapı  

Ø48-Ø52

3-) Motor taşıma kapasitesi 

320 – 480 – 630 – 800 – 1250 – 1600…

4-) Karşı ağırlık var mı 

Var

5-) Kasnak nedir  

Motor tahrik ünitesine bağlı halatların hareketini sağlayan mekanizma

6-) Şaft nedir 

Motor ve Redüktör arasında hareket ileten mekanizma

7-) fren sistemi 

Kabini rayda durdurmak için güvenlik önlemi

😎 Kontrol mekanizması 

9-) Güvenlik önlemleri 

Regülatör, Fren sistemi, Fiş kilit sistemi v.s.

10-) Kaç halat kullanılıyor

4 ve daha üzeri

11-) Kumanda panosu ne işe yarıyor neden var 

Motorun hareket ettirmek kabinin katlarda dolaşmasını sağlıyor

12-) Kumanda kartları ne işe yarıyor neden var

Asansörün tüm hareketlerini kontrol eder

13) elektrik kesilirse, halatlar koparsa, motor arızalanırsa, fazla ağırlık olursa 

Regülatör aracılığı ile fren sistemi devreye girer ve mekanik olarak kabini durdurur.


www.cihancalli.com.tr
Adresindeki Elektrik Yazıları

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *