Asansör den önce yapılar 5 katın üzerine çok nadir çıkıyordu.
Dünyanın dört bir yanında her gün milyarlarca sefer yapıyorlar.
En güvenli taşıma sistemlerinden biri olan ASANSÖR de kötü bir şey gelme olasılığı 12 milyonda 1 den azdır.
Bakalım Nasıl Çalışıyorlar?
En çok kullanılan asansör tasarımı halatlı olanı
Bur da bir kabin çelik kablolarla havada tutuluyor
Makinanın kasnakları bur da Asansör şaftının üzerinde bulunuyor
Halat bir kabine bağlanıyor ve bir kasnaktan geçiyor
Elektrik motoruna bağlı kabloları tutan yivleri olan makara
Motor bir tarafa dönerken asansör kabini yukarı çıkıyor
Diğer yöne döndüğünde ise kabin aşağı iniyor
Kabloların diğer ucundaki ağırlık karşı ağırlık kabin ağırlığını dengeliyor
Ağırlığı genel olarak tam dolu kabinin yarısı kadar
Normal bir kullanımda iki mükemmel bir şekilde dengeleniyor
Motorun yapması gereken tek şey dengeyi bir yöne yada diğerine doğru bozacak dokunuşu sağlamak
Bu sistem enerjiden tasarruf ediyor ayrıca parçalardan oluşacak yıpranmayı da engelliyor
Kabin hareket ettiğinde motorun görevi ise düşen cisimleri kontrol altında tutmak
Kabinde karşı ağırlıkta şaft içindeki kılavuz raylara bağlı
Bu şekilde ileri geri sallanma önlenmiş oluyor
Ayrıca yedek fren takımının tutulması için bir ortam sağlanıyor
Motorda bir sorun olması durumunda hidrolik sıvı kesiliyor ve frenler otomatik olarak kabloları sıkıştırarak asansörü durduruyor
Teknik olarak bu çelik halatlardan bir tanesi hem kabini hem de karşı ağırlığı taşıyabilecek kadar güçlü
Diğerleri ise kablolardan birinin kopması halinde yedek olarak bur da bulunuyor
Peki ya bütün halatlar koparsa ?
Endişelenmeyin
Kabin yine de düşmeyecek
Bu makinada her türlü önlem alınmış
Motorun hemen yanında kendi makara sistemi ve kabine bağlı ayrı kabloları bulunan bir kontrol mekanizması bulunuyor
Bu kontrol mekanizmasının içinde uçan ağırlık adı verilen yaylı iki metal kanca var
Eğer kabin boşalarak düşerse kontrol mekanizması hızla dönmeye başlıyor ve merkez kaç kuvveti kancaları dışarı itiyor
Kancalar sabit iç pervazlardaki mandalları sıkıştırıyor ve makara durduruluyor
Kontrol mekanizmasının halatı kabinin üstündeki bir kola fırlıyor ve böylece firenler devreye giriyor
Tamam güvenlik garantiye alındı
Peki asansörü neden bu kadar uzun süre bekliyoruz
Çağırma düğmeleri asansörün bilgisayarına sinyal gönderiyor bilgisayar şaft duvarlarında ki sensörler yardımıyla her şafta ki her kabinin izini sürüyor
Sonra her kabinin nerde ve ne zaman duracağını hesaplıyor
Takip edecek çok şey var
Daha yeni sistemler dolu bir kabini de saptayabiliyor
Yeterince ağırsa bulunduğunuz katı atlayarak hazır olduğunda dönüyor
Halatlı asansör sistemi aslında çok basit
Bir taraf yukarı çıkarken diğeri aşağı iniyor
Sorular
1-) asansörlerde hangi motorlar kullanılır
Kumanda dairesi yoksa Senkron motor kullanılır. Kumanda dairesi varsa Asenkron motor kullanılır.
2-) Motorun gücü ve kasnak çapı
Ø48-Ø52
3-) Motor taşıma kapasitesi
320 – 480 – 630 – 800 – 1250 – 1600…
4-) Karşı ağırlık var mı
Var
5-) Kasnak nedir
Motor tahrik ünitesine bağlı halatların hareketini sağlayan mekanizma
6-) Şaft nedir
Motor ve Redüktör arasında hareket ileten mekanizma
7-) fren sistemi
Kabini rayda durdurmak için güvenlik önlemi
😎 Kontrol mekanizması
9-) Güvenlik önlemleri
Regülatör, Fren sistemi, Fiş kilit sistemi v.s.
10-) Kaç halat kullanılıyor
4 ve daha üzeri
11-) Kumanda panosu ne işe yarıyor neden var
Motorun hareket ettirmek kabinin katlarda dolaşmasını sağlıyor
12-) Kumanda kartları ne işe yarıyor neden var
Asansörün tüm hareketlerini kontrol eder
13) elektrik kesilirse, halatlar koparsa, motor arızalanırsa, fazla ağırlık olursa
Regülatör aracılığı ile fren sistemi devreye girer ve mekanik olarak kabini durdurur.
www.cihancalli.com.tr Adresindeki Elektrik Yazıları